Szívbetegség

2020.08.01.

Tisztelt Doktornő!
Elnézését kérem, hogy zavarom, de olvastam, hogy korábban is figyelmesen, körültekintően válaszolt hasonló kérdésekre. Pamacska cicám másfél hete hagyott itt, számomra egyelőre megfejthetetlen módon. Idős (19 éves), ámde a korához képest mozgékony, kommunikatív cicáról beszélünk. Igyekeztem mindent összeolvasni az elmúlt napokban, hátha megérzem, s talán könnyebben elfogadom a történteket. A cica kb. két éve pajzsmirigyes, majd enyhe vesebeteg lett. Első problémára sikerült szépen beállítani a Thyamazolt, lelkiismeretesen szedte, a labor érték stabilan megfelelő lett. Második probléma esetében (vese) a labor paraméterek az orvos elmondása alapján nem voltak kritikusak, halála előtt 4 nappal készített labor alapján a kreatinin 220 körül, a karbamid 35 környékén volt. A cica kb. fél éve otthoni bőr alatti infúziót kapott, 250 ml, 3 naponta. Március környékén észrevettem, hogy a cica kevesebbet eszik, néha napokon keresztül úgy kellett beletukmálni az ételt, bármilyen finom falatokat kínáltam fel neki (olykor még a speciális vese diéta szabályait is áthágva). Azután ez rendeződött, újra evett. Ez talán kétszer fordult így elő. Június eleje táján egy nagyon erős hasmenése kezdődött, amire sajnos az orvosnak sem sikerült megtalálnia a megoldást. Idős cica lévén (ráadásul csak napi 10 perc séta volt a kertben), az orvos azt mondta, ő az oltástól eltekintene így az utóbbi években ezt nem kapta. Kullancs ellen Stronghold plusz cseppeket kapott. Volt Giardia teszt (negatív)+paszta, Endia paszta, probiotikum. Végül az ominózus utolsó laborral egyidőben egy hasi ultrahang. Ott annyit állapított meg az orvos, hogy “a mája nem túl szép”, “látok némi folyadékot”, illetve “a beleket nem látom kórosan megvastagodottnak”. De hozzátette, hogy nehezíti a dolgot a sok levegő. Tény , a cica sokat pukizott is, erős szagúakat, és a bélsár is sárga, csípős szagú volt. Én akkor is említettem az orvosnak, hogy esetleg nem kellene-e hasnyálmirigyre gyanakodni, válaszként annyit megtett, hogy kért egy B12, és egy TLI-t is a laborhoz. Az utolsó labor eredmények alapján a nagyon kiugró értékek: ALT 82, ALK PHOSZP 179, Lipáz 193. A később megkapott B12 érték alacsony lett, hemoglobin ez időben 90 (határon), vvt 5,5. A TLI magas, 100 fölötti lett. Pénteki napon arra értem haza, hogy a cica nem tud a jobb hátsó lábára terhelni. Tapogatással úgy tűnt, mintha alsóbb régióban, a bokánál fájlalná. Szombat reggel elvittem az orvoshoz, ahol csináltak egy röntgent (törés nincs), lenyírva megállapították, hogy vöröses elszíneződés van. Következtetés az volt, hogy zúzódás (cica csak velem jött ki “nyugdíjasan” a kertbe, otthon a 19 év alatt egyszer sem volt sérülés!). Bár mondtam az orvosnak, hogy korábban sem viselte jól a Tramadol cseppet, ennek ellenére (a veséjére tekintettet) Contramal injekciót kapott, 7,5 mg-ot. Pamacska ekkor 2 kg volt. Itthon a cica bágyadt volt, valamennyit próbált inni, majd elaludt. Nagy szívfájdalmamra én is mellette, mert előző éjjel a háromlábúsága miatt egy percet sem mertem magára hagyni. Három órával később arra ébredtem, hogy nagyon lassan lélegzik, a nyálkahártya pedig hófehér. Felkaptam, rohantam a még nyitva lévő másik rendelőbe, ahol azt mondták, ez a cica már haldoklik, 35,2 fok a testhője. Megpróbálhatom felmelegíteni, de szerintük nem éri meg a reggelt. Hazahoztam, vizet melegítettem, de negyed óra múlva azt láttam, hogy már csak őt szenvedtetem. Sírva visszaindultam, de 10 percen belül a kocsiban meghalt szegény. Azóta próbálom helyretenni magamban a dolgokat az alábbi kérdések mentén: Mi okozhatta a hetekig nem szűnő hasmenést, hiszen attól irtózatosan legyengült a cica (okolom magamat, légy időszak volt, aeroszol, de rendesen szellőztettem, labor sem mutatott mérgezést, bár kifejezett toxikológiai vizsgálat nem volt). A hirtelen megugró lipáz mégis hasnyálmirigy probléma, amit kezelni kellett volna? Vagy ami a legutolsó gondolatom, hogy a szívét sosem nézték szegénynek. Az utolsó két hétben sokat volt a kis sötét dobozában és nem akart velem kertbe jönni. Az autóban sem hisztizett utazáskor, korábban háznál kértem a labort, mert a cica kigúvadt szemekkel lihegett utazásnál. Most a hasi UH miatt be kellett mennünk, meg sem nyikkant. Már ott említettem az orvosnak, higy “tompa” a cica. Illetve korábban jeleztem felé, hogy alkalmanként sípolva veszi a levegőt. Nyelve hegyét is kidugta ritkán. Illetve mostanság nem akart lefeküdni, de ezt én sajnos a csípő és térd izületeinek tudtam be (korábbi röntgenen is látszott, hogy sajnos látszik rajtuk a kor, de ezt vagy nagyon jól tűrte, vagy hullámzó volt, mert ettől eltekintve az utolsó napokban is hatalmas távokat tudott átugrani otthon). Utolsó napokban étvágya is rendben volt, sőt, farkasétvágya lett (gondoltam diabetesz, de csak picit volt magasabb a GLU). Viszont sajnos a laborral ellentétben, a vese mintha romlott volna, mert a korábbinál is többet ivott és pisilt. Bocsánat, hogy ilyen hosszú lett. Összegezve, Ön szerint mi a legvalószínűbb, szívbeteg volt a cica légzési és keringési elégtelenséggel és a stressz+jókora adag opioid megölte Őt? Ez esetben kérem árulja el, fájt a cicának, vagy (leszámítva az utolsó félórát, amiben kétségbeesve rohangáltam vele, és ott kiabált is szegény) igazából bebódult, eszméletét vesztette és lehűlve “átlépett”? Lehetett volna bármit tenni, ha időben eszembe jut a “szív” mint lehetőség, és nem pont opioidot kap (vagy inkább a 2mg/ttk dózisban, nem majdnem 4mg/ttk-ot, az orvos azzal védekezett, hogy a “max. alatt kapta”. És egyáltalán, mi történhetett a kis lábával, amivel soha semmi, direkt kérdeztem az orvost, azt mondta, nem bénulás. Még közölték, jegeljem itthon. Lehet, hogy korai trombózis volt (nem látszott rajta dagadás), és a röntgenhez való rángatással meg a gyógyszerrel elindítottuk a rögöt (ha a gyógyszer önmagában nem volt elég)? Meddig élhetett volna még a cica, ha szívgyógyszert kap? Ne haragudjon rám, de másfél hete egy falatot sem ettem, mert bár egy ilyen korú cicánál fel kell készülni mindenre, de az utolsó napok, hetek alapján nem vártam, hogy ilyen szélsebesen itt hagy. :'( Szeretném tudni, hogy mi történhetett, hátha segít a továbblépésben. Nagyon köszönöm, ha végig tudott olvasni és megosztja velem a véleményét. /Krisztina

Természetesen elolvastam, de a részletes leírás ellenére sem vállalkozom arra, hogy megállapítsam, mi lehetett a 19 éves, évek óta hyperthyreózissal kezelt (általam soha nem látott és nem vizsgált) cica halálának oka. Ezt ugyanis csak a boncolás, és ehhez kapcsolódó kiegészítő vizsgálatok (szövettani vizsgálatok, esetleg toxikológiai vizsgálat …) tudták volna korrekt módon megállapítani.

A cica életében is sok vizsgálaton vett részt, állatorvosaival közösen láthatóan mindent elkövettek a cica alapbetegségének és szövődményeinek kezelésére, kézben tartására – és ebben sikeresek is voltak. Nem látom, nem érzékelem, hogy az idült betegség letörési szakaszában, amikor a gyakorlatilag a szívműködés és keringés, a vese és májműködéssel gyakorlatilag egyszerre kezd összeomlani, sokszor az addig jól működő gyógyszeres terápiára rezisztencia kezd kialakulni …, akkor mit kellett, vagy lehetett volna másként tenni Önnek, vagy bármelyik állatorvosának. Érzésem szerint Ön és állatorvosai is mindent megtettek a cicáért, és az átlagosnál sokkal sikeresebben kezelték a problémát, késleltették a betegség lezajlását. Bárcsak minél több hasonló esetben el lehetne ezt mondani.

 

  • : macska
  • : Házi cirmos
  • : nőstény
  • : 10_évesnél_idősebb
  • : csak_lakás
  • : házi_koszt_+_táp
  • : kétszer
  • : soha
  • : nem_szoktam_oltatni
  • : kutya
  • : igen
  • : 2-4_hete
  • : igen
  • : igen
  • : igen
  • : nem
  • : budapesten

Cím: 1221 Budapest, Kossuth L. u. 52.
Tel.: (06–1) 229–3865
Fax: (06 1) 482-0086
Nyitvatartás: H-P 8–20, Szo 9–12.

e-mail:
[email protected]
[email protected]

Megközelíthető:
33, 114, 213, 214, 133E jelzésű autóbusszal
47-es villamossal (a végállomástól, a Városház tértől pár perc séta)
vonattal a Déli Pályaudvartól Budafok megállóig

Kisállatkozmetika:
Fegyverneki (Kiss) Orsolya: 06-70/385-2513
Lakner Petra: 06-20/959-5993